CERT Polska odnotowuje w ostatnich latach wielokrotny wzrost oszustw na najpopularniejszych portalach zakupowych. Mierzymy się także z wysypem fałszywych sklepów. Widać wyraźnie, że przestępcy przenieśli swoją działalność do internetu. Jak się przed nimi bronić? Sprawdź!
Dane o sprzedawcy możesz zweryfikować w powszechnie dostępnych rejestrach. Brak numeru telefonu powinien także wzbudzić Twoją czujność. Zwróć również uwagę na adres internetowy sklepu – jeśli zawiera błędy, literówki lub nijak się ma do nazwy sklepu, to bardzo wyraźny sygnał ostrzegawczy.
Fałszywe sklepy bardzo rzadko oferują popularne metody płatności, często rozpoznasz je też po braku możliwość płatności przy odbiorze towaru. Podczas płatności sprawdź, czy na pewno strona, do której odsyła sklep, to prawdziwa strona Twojego banku.
Zweryfikuj także czy zamieszczone oceny nie wydają się sztuczne, czy nie powstały wszystkie w jednym czasie i czy na pewno dotyczą tego sklepu, o dokładnie takim adresie strony internetowej.
Szczególnie uważaj na „wyjątkowe okazje” i „gorące oferty” ograniczone czasowo, zwłaszcza jeżeli przeceniony jest cały asortyment lub oferty są znacznie lepsze niż u konkurencji.
Pamiętaj, że kłódka przy adresie internetowym sklepu nie jest gwarancją bezpiecznych zakupów.
Jak najszybciej poinformuj dostawcę płatności, czyli bank, w którym prowadzony jest Twój rachunek bądź karta płatnicza. Następnie zgłoś incydent na stronie incydent.cert.pl oraz koniecznie - także na najbliższym komisariacie Policji. Im szybciej zareagujesz, tym większa będzie szansa na odzyskanie pieniędzy, zwłaszcza jeśli dokonywałeś płatności kartą.