Szczególnie narażeni użytkownicy | Klienci firm PGE, InPost i użytkownicy Blik |
Wektor ataku | Wiadomości SMS |
Możliwe skutki | Utrata pieniędzy i kontroli nad kontem bankowym |
Atakowane platformy | Różne |
Schemat działania
1. Informacja o wymaganej płatności
Przestępcy rozsyłają wiadomości SMS z informacją o wymaganej płatności. Wiadomości rozsyłane są na losowe numery z nadzieją na trafienie na osobę znajdującą się w "pasującej" sytuacji.
2. Przekierowanie na fałszywą bramkę płatności - kradzież pieniędzy
W przypadku podania danych bankowych trafiają one bezpośrednio do przestępców, którzy następnie starają się wykraść jak najwięcej pieniędzy z konta ofiary.
Co zrobić w przypadku, gdy wyłudzono dane logowania do bankowości internetowej
W przypadku, gdy oszust uzyska dostęp do danych logowania konta bankowości internetowej, zalecamy podjąć następujące kroki:
- jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem,
- zmienić hasło do bankowości internetowej,
- jeżeli doszło do wyłudzenia środków finansowych, zgłosić ten fakt w najbliższym komisariacie Policji.